تبلیغات
وبلاگ حقوقی اعتدال - حقوق اعضای شورای نگهبان چقدر است
 
ساختمان شورای نگهبان در خیابان امام خمینی(ره)، همجوار مجلس قدیم، دیوار به دیوار نهاد ریاست جمهوری و قوه قضاییه است؛ تمثیلی از جایگاه شورای نگهبان در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران. در اتاق مخصوص مصاحبه كه منتظر دكتر عباسعلی كدخدایی، حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان بودیم، ویترینی وجود داشت از هدایایی كه به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اهدا شده بود. چشمگیرترین آنها یك ظرف تزئینی با نگین‌های درخشان بود كه از طرف خانم فهیمه میرزا، رئیس مجلس پاكستان در سال 1387 اهدا شده بود. همچنین لوح تقدیر بانك تجارت به دبیر شورای نگهبان در دهه‌70 متفاوت از بقیه بود. دكتر عباسعلی كدخدایی، استاد حقوق دانشگاه تهران با ته لهجه اصفهانی و تقریبا با یك لبخند دائمی به سوالات "جام جم"  پاسخ داد. متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

آقای كدخدایی! یك روز پیش از مصاحبه، از من خواسته شد نام مصاحبه‌كننده را برایتان بفرستم. این اطلاعات می‌رود در پرونده برای بررسی صلاحیت؟!

مگر شما خبرنگارها هم می‌خواهید نامزد انتخابات شوید؟ (خنده)‌

اولین‌بار چه زمانی نام آقای جنتی را شنیدید؟

خیلی سال پیش. به سال 57 برمی‌گردد. وقتی آیت‌الله جنتی به عنوان مبارز انقلاب مطرح بودند. آن زمان از دور اسم ایشان را می‌شنیدیم و ارتباط هم نداشتیم. یادم هست در آستانه انقلاب قرار شد تعدادی از دوستان در مسجد محل با مبارزان تبعیدی از جمله آیت‌الله جنتی ملاقاتی داشته باشند. این اولین بار بود كه نام آیت‌الله جنتی را شنیدم.

با دیگر روحانیون در تبعید هم دیدار داشتید، مثلا با آقای خلخالی؟

فكر می‌كنم آقای خلخالی آن زمان آزاد بودند و نوار سخنرانی‌هایشان هم خیلی دست به دست می‌چرخید. آن زمان دوستان به ملاقات آیت‌الله جنتی، یزدی و مومن می‌رفتند. البته آیت‌الله جنتی به عنوان شخصیت انقلابی حضور داشتند تا این‌كه سال 1380 در مجلس ششم به من رای دادند و بنده به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان مشغول به كار شدم و از نزدیك ایشان را دیدم.

این اولین ملاقات با آقای جنتی بود؟

اولین ملاقات رسمی ما پس از عضویت در شورا بود. ایشان در جلسه‌ای توضیحاتی به من و دوستانی كه تازه نماینده شده بودیم، دادند. یك نوع جلسه معارفه بود و از اعضای جدید استقبال و توصیه‌هایی مبنی بر خدمت به كشور و اسلام كردند.

به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، یك روز كاری این شورا را با جزئیات برای خوانندگانمان شرح می‌دهید؟

روزهای كاری ما متفاوت است. یك روز مشغول بررسی مصوبات مجلس و دولت هستیم. اینها كارهایی عادی است كه انجام می‌شود. كارشناسان مصوبات را بررسی و خدمت آقایان اعضا ارسال می‌كنند. در یك روز معین جلسه عمومی تشكیل می‌دهیم تا اعضای شورا نسبت به آن مصوبات اظهارنظر كنند و نتیجه، آن چیزی است كه بنده در نشست خبری اعلام می‌كنم. آن زمان، روزهای پركاری است كه معمولا از 8 یا 8 و 30 دقیقه شروع می‌شود تا اذان ظهر و اگر لازم باشد بعدازظهر هم ادامه می‌یابد و در صورت لزوم برای روز بعد نیز تمدید شده و گاهی جلسات فوق‌العاده هم با همه اعضا برگزار می‌شود.

حتما این روند، زمان انتخابات متفاوت می‌شود. درست است؟

هنگام انتخابات روز كاری مفهوم ندارد و 24 ساعته همه درگیر هستند؛ بررسی صلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات و نظارت‌هایی كه انجام می‌شود. در آنجا ما نمی‌توانیم خودمان را به ساعت خاصی محدود كنیم، زیرا زمان‌بندی مشخصی برای اعلام نتایج داریم و همه در طول این زمان‌بندی چه ایام تعطیل و چه غیرتعطیل درگیر هستند.


آیا می‌شود گفت شورای نگهبان پرمشغله‌ترین نهاد نظام است‌؟

از لحاظ كمیت شاید فقط هنگام انتخابات شورای نگهبان پرمشغله باشد، در غیر از انتخابات، مشغله زیادی ندارد.

آقای دكتر! 12 نفر عضو شورای نگهبان برای انجام وظایف متنوع شورای نگهبان كافی است؟

به هر حال ما با یك پشتوانه قوی اداری و مدیریتی و سازمانی باید همراهی كنیم. این تعداد كافی است، ولی برای دقت و سرعت بیشتر در انجام وظایف باید تحولاتی ایجاد شود. ما در بحث انتخابات واقعا دستمان خالی است.

پركارترین عضو شورای نگهبان كه خیلی اشكال می‌گیرد و به قول طلبه‌ها مستشكل است، كیست؟

به بحثی كه مطرح می‌شود، بستگی دارد. معمولا اعضای محترم در مصوبات متفاوت، نظرات متفاوتی دارند. ممكن است در موضوعی یكی از اعضا احساس كند ایراد جدی دارد، ولی بقیه مخالف باشند. همین باعث بحث‌های طولانی‌مدت می‌شود.

نگفتید اشكال‌گیرترین و كم‌حرف‌ترین عضو شورای نگهبان چه كسانی هستند؟

شاید خود آقایان راضی نباشند این را اعلام كنم. به هر حال همه اعضا در مباحثات حضور فعال دارند.

می‌توانید یك مصوبه‌ را كه خیلی مورد بحث قرار گرفت، بیان كنید؟

از لحاظ زمانی، یكی مصوبات قانون مجازات اسلامی و دادرسی كیفری بود كه تعداد مواد زیادی داشت، چیزی حدود 500 یا700 ماده و از نظر بحث‌های فنی فقهی و حقوقی دارای نكات زیادی بود و وقتی بررسی‌ها انجام شد، لازم دیدیم مروری دوباره داشته باشیم. اختلاف نظرهای زیادی هم به دنبال داشت، ولی در نهایت برطرف و به مجلس ارسال شد.

اعضای فقید شورای نگهبان چه كسانی هستند؟

آنها كه در دوره ما بودند از حقوقدان‌ها مرحوم آقای زواره‌ای، از فقها آیت‌الله قدیری و پیش از دوره ما مرحوم دكتر آراد كه حقوقدان بودند و مرحوم ربانی املشی از فقها.

آیا مباحث مطرح شده در شورای نگهبان، امكان نشر علنی دارد؟

اگر منظورتان از صورت مذاكرات است بله، مشروح مذاكرات یعنی نظرات رسمی ما منتشر می‌شود. اداره حقوقی هم بخش تفضیلی را كه حاوی نظرات اعضا بدون اسم است، جمع‌آوری می‌كند.

چرا بدون اسم؟

زیرا در نظرات تفضیلی مقصود این است كه اشكالات، ایرادات ومبانی ایرادات برای عموم مردم مطرح شود، چون در نظریات اولیه‌ای كه ارسال می‌كنیم چنین چیزی مطرح نمی‌شود و مشروح مذاكرات هم در برخی سال‌ها تدوین و منتشر شده است، اما در گذشته مذاكرات به درستی ثبت و ضبط نشده و ما در آن ادوار، مشروح مذاكرات را نداریم.

چرا و به كدام سال‌ها مربوط است؟

فكر می‌كنم دهه 60 و 70 سیستم ثبت و ضبط كارآمدی نبوده و به صورت نوار كاست قدیمی ضبط شده كه خیلی از آن نوارها معلوم نیست دست چه كسی است. اما از آن سال‌ها به بعد، سالن جلسات عمومی به سیستم‌های صوتی و تصویری مجهز شده تا نوارها برای آیندگان باقی بماند.

یعنی اگر الان یك محقق تاریخ معاصر مراجعه كند می‌تواند به نوارها دسترسی یابد؟

تاكنون پیش نیامده است.

تا حالا كسی از شورای نگهبان مستندسازی كرده است؟

بله، مستندسازانی بوده‌اند كه این كار را كرده و روابط عمومی با آنها همكاری كرده است. سعی می‌كنیم درخصوص تحقیق علمی هم بخش‌های مربوط به موضوعاتشان را در اختیار محققان بگذاریم.

آقای دكتر! خیلی‌ها معتقدند نظریه بنیادی شورای نگهبان در بحث نظارت، استصوابی است! آیا این نظریه ثابت است و امكان تغییر و تحول ندارد یا با تحول واصلاحات همراه بوده است؟

یك زمان از نظریه، اصل و یك قاعده سخن می‌گوییم كه آن باید ثابت باشد، اما زمانی از رفتار، عملكرد و رویه سخن می‌گوییم كه می‌تواند تحول‌پذیر باشد، توسعه یابد و پیشرفت داشته باشد مشروط بر این‌كه آبشخورش از همان اصل و قاعده گذشته باشد. اختیارات ما بر اساس قانون اساسی است. در بحث نظارت استصوابی اعضای شورای نگهبان در ادوار گذشته با توجه به اصل 99 قانون اساسی این استنباط را داشته كه نظارت شورای نگهبان یك نظارت مؤثر، جامع و كارآمد است.

و حداكثری؟

شاید حداكثری نتواند آن مفهوم را برساند. فكر كنم جامع بودن بهتر باشد. در حداكثری یك نوع نگاه منفی و توسعه‌طلبی وجود دارد، اما نظارت استصوابی بیشتر به این مفهوم است كه شما از یك نهاد یا مقامی به موجب قانون، وظیفه‌ای می‌خواهید كه به خوبی انجام دهد. اگر در این فاصله نهاد ناظر و مقام دیگری فراتر از مقام ناظر وجود داشته باشد طبعاً مقام ناظر فقط باید نظارت و نظرش را به مقام فراتر اعلام كند، اما در مواقعی كه تمام اختیارات به عهده ناظر است می‌تواند برای ادامه یا توقف كار تصمیم بگیرد. این همان است كه در اصل 99 قانون اساسی اعلام شده شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی‌ها را به عهده دارد و مقام دیگری را تعیین نمی‌كند. شورا برای چه نظارت می‌كند؟ آیا قانونگذار حكم لغوی اعلام كرده است؟ به اصطلاح ما حقوقدان‌ها گفته می‌شود قانونگذار حكیم است و حكمتی در آن نهفته بوده كه گفته شورای نگهبان ناظر است و باید اعلام نظر كند و بر انتخابات مؤثر باشد نه این‌كه نظرش هیچ تأثیری نداشته باشد. اگر شورای نگهبان اعلام كرد آقای «الف» صلاحیت ندارد، دیگر نباید وارد شود نظر شورای نگهبان قاطع و پایان بخش جریان است.

آیا امكانش هست مجمعی نسبت به اصل 99 تفسیر دیگری انجام دهد؟

برداشت متفاوت وجود دارد و آزاد است، اما كدام برداشت صحیح است؟طبق اصل 98 تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.

شعبه دیگری برای تفسیر وجود ندارد؟

خیر. شورای نگهبان سه وظیفه اصلی دارد. نظارت بر مصوبات مجلس و دولت برای مطابقت با موازین شرع مقدس و قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی.

اگر كسی نسبت به شورای نگهبان، برداشت اعضای آن از قانون اساسی شكایت یا نظری داشته باشد باید به كجا مراجعه كند؟

معادلات اجتماعی نیاز دارد در جایی متوقف شود؛ برای مثال از نهاد دادگستری به شورای بدوی و بعد تجدید نظر و به دیوان عالی كشور، این سیر رسیدگی‌ها وجود دارد، ولی به هر حال درجایی متوقف می‌شود.

در بسیاری از محافل سیاسی جا افتاده است كه نظریه نظارت استصوابی متعلق به آیت‌الله جنتی است.

خیر، این نظر جمعی آقایان بوده است. من بارها عرض كرده‌ام رویه شورای نگهبان همین‌طور بوده است. برایتان مثالی می‌زنم. من خودم شنیدم حضرت آیت‌الله صافی فرمودند: «من در قم بودم و مطلع شدم وزارت كشور اسامی برخی اعضای حزب توده را به عنوان نامزد انتخابات معرفی كردند. به تهران آمدم. یك نامه به وزارت كشورنوشتم و اعلام كردم این افراد صلاحیت ورود به انتخابات را ندارند. همین نامه باعث شد وزارت كشور اسامی آنها را حذف كند.» می‌خواهم بگویم نظریه استصوابی و رویه استصوابی كه می‌فرمایید از قبل وجود داشته و به نظر می‌رسد صحیح است.

برخی‌ها اعتقاد دارند نقش وزارت كشور و قوه مجریه از بعد از دوره اصلاحات در برگزاری انتخابات به مرور كمرنگ شده است. آیا به نظر شما این در راستای همان نظارت استصوابی است؟

نه، ببینید ما در حوزه انتخابات دو بحث متفاوت داریم. قانون اساسی ما با توجه به تفاسیری كه شورای نگهبان دارد چند حوزه را تفكیك كرده است. در مصوباتی كه از مجلس برای ما فرستاده می‌شود گاهی اوقات ایراد اصل60 را داریم كه می‌گوییم مجلس در حوزه قوه مجریه دخالت كرده یا در حوزه قوه قضاییه یا بالعكس. پس این بحث تفكیك قوا باید مدنظر ما باشد. اما در انتخابات اصلا بحث كمرنگ شدن وزارت كشور مطرح نیست.

ما باید انتخابات، قوانین انتخابات و رویه‌هایمان را بازخوانی كنیم. ببینیم انتخابات یعنی چه و اصلا جنس انتخابات چیست. اجرایی است كه در اختیار قوه مجریه باشد، قضایی كه در اختیار قوه قضاییه یا تقنینی است یا شكل چهارمی دارد. من این را به عنوان معلم دانشگاه می‌گویم كه از نظر من از نوع چهارم و از جنس مردمی است.

انتخابات را چنین تعریف می‌كنیم كه هر زمان می‌خواهد برگزار شود معتمدان محلی باید جمع شوند، از بین خودشان تعدادی را به عنوان هیات اجرایی انتخاب كنند و این هیات اجرایی مسئول برگزاری انتخابات باشد. پس جنس‌اش اجرایی است. معلوم نیست اگر می‌گوییم اجرا شود یعنی اینها اجرا كنند، قضایی و تقنینی كه نیست. پس یك جنس مردمی دارد. به نظر من وزارت كشور پشتیبانی‌كننده این هیات‌هاست. بنابراین در قانون انتخابات، هیات‌های اجرایی به ریاست فرماندار شكل می‌گیرد. فرماندار مكلف است مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم كند. این نكته بسیار دقیقی است كه از ابتدا در قوانین ما لحاظ شده است.

چرا بتازگی این بحث شكل گرفته است؟

من در ایران، این یكی دو دهه اخیر را جزو دوره‌های طلایی می‌دانم، زیرا مباحث حقوق عمومی خیلی مورد چالش قرار گرفته است و همه نهادهایی كه در مدیریت كشور سهم دارند به نوعی درگیر این برداشت‌ها شده‌اند. تحولاتی كه در حوزه حقوق عمومی در كشور ما رخ داده در سال‌های اخیر وجود نداشته است، البته اختلافات و مسائل سیاسی كه بین قوای سه‌گانه مطرح شده و رقابت‌هایی كه میان دولت و مجلس شكل گرفته از تلخی‌های آن محسوب می‌شود، اما اگر از زاویه دیگری نگاه كنیم این یك رشد و شكوفایی درخصوص مسائل حقوق عمومی و اساسی برای كشور به حساب می‌‌آید و افتخار كشور است كه از ابتدا نظام را متكی بر مردم شروع می‌كند.

آقای رئیس‌جمهور گفت من براساس مسئولیت سوگند شرعی می‌گویم باید برخی قوانین را امضا كنم یا نكنم و هیات نظارت بر قانون اساسی را تشكیل داد. شما فكر می‌كنید جایگاه این هیات نظارت با شورای نگهبان تداخل دارد یا خیر؟

من فكر می‌كنم این بحث‌ها قدیمی است و در دوره پیش از دو دولت اخیر هم شورای نگهبان نظر داده است. به هر حال در این قالب نمی‌تواند شكل بگیرد و اعضای شورا در سال 59 آن را اعلام كردند و همچنان بر این نظر هستند. به نظر ما اختیارات رئیس‌جمهور هم مشخص است و جایی برای مباحثه نمانده كه دوباره بخواهیم ورود كنیم.

این سوگند یك سوگند كلی است كه هر كس در هر مقامی این سوگند را دارد، ولی به این مفهوم نیست كه شما در امور دیگر دخالت كنید. اصول قانون اساسی به گونه‌ای است كه ما باید آنها را كنار هم و با هم ببینیم، فقط اصلی را كه به شورای نگهبان آمده و بخشی از امور كشور را به عهده دارد باید ببینیم، نه در همه امور نظر دهیم. اگر به این شكل باشد قانون اساسی و كشور را جزیره‌ای كردیم كه هر كس راه خودش را می‌رود. اگر در جایی اختیاراتی به یكی از مقامات كشور داده شد، این اختیارات در قوانین عادی هم تبیین شده است، بنابراین نمی‌توانیم چیز اضافه‌تری بخواهیم.

در ضمن مقام تفسیر، دیگر رئیس‌جمهور نیست، بلكه طبق اصل 98 به عهده شورای نگهبان است و باید تابع تفسیر شورا باشند. مثل این كه یكی از اعضای شورا نسبت به مصوبات اظهارنظر می‌كند و گاهی به مصوبه‌ای رأی مخالف می‌دهد، ولی مصوبه با حداكثر آرا پذیرفته می‌شود. حالا اگر این عضو در بیرون از شورا بر خلاف مصوبه عمل كند چون رأی مخالف داده است، پذیرفته نیست. مصوبه رأی آورده، تشریفات قانونی آن انجام شده و دیگر قانون است و الزام‌آور برای هر مقامی.

آیا به نظرشما شورای نگهبان تا به حال اشتباه كرده است؟

بله. اعضای شورای نگهبان ـ كه احترام خاصی برایشان دارم ـ و همچنین خودم كه عضو كوچكی از شورا هستم، همه انسان هستیم و مانند تمامی افراد اشتباه هم می‌كنیم.

طبق تفسیری كه گفتید به طور منطقی نمی‌شود گفت شورای نگهبان اشتباه می‌كند، چون مرجع تفسیر قانون اساسی خودش است و هر رایی بدهد از نظر قانونی قاطع و صواب است.

خیر. زمانی یك پرونده نزد قاضی می‌رود. قاضی هم یك انسان است. براساس قوانین و مقررات نظر یك قاضی قاطع دعواست. اگر قاضی اشتباه كرد چه كنیم؟ راهكار دیگری پیش‌بینی شده است.

ولی برای اشتباه فرضی شورای نگهبان چیزی پیش‌بینی نشده، درست است؟

كدخدایی: شورای نگهبان سازوكار مناسب اعم از قانون اجرایی و اداری برای مقابله با بحث تبلیغات زودهنگام انتخاباتی را ندارد. قانون در بحث تبلیغات زود هنگام بسیار مبهم است

شما عرضتان این است كه اشتباه می‌كند یا نه، مثلا در یك مصوبه آقایان ممكن است فهم متفاوت داشته باشند و نظر متفاوت دهند و ممكن است مصوبه‌ای كه باید تأیید شود، نشود و بالعكس. در این گونه موارد راهكارش این است كه چون شورای نگهبان مرجع نهایی است اشتباه می‌تواند به مجلس برود. مجلس دوباره یك مصوبه دهد و به شورا ارسال كرده، شورا را متوجه اشتباه خودش كند و شورا می‌تواند تفسیر جدیدی ارائه دهد. پس قانون منعش نكرده است و اگر در ارتباط با افراد اعلام نظر اشتباه كند، می‌تواند در ادوار بعد اصلاح كند.

مثلا تائید صلاحیت موسوی و كروبی را می‌شود جزو اشتباهات شورای نگهبان به حساب آورد؟

در زمانی كه شورای نگهبان این افراد را تائید كرد نظرش درست بوده، چون بررسی صلاحیت‌ها در شورا شده، رأی‌گیری شده و رأی حداكثر را داشته‌اند. این كه برخی بعدا مرتكب اعمالی می‌شوند ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، چون زمان تائید هیچ سابقه سویی نداشته‌اند.

منظورم از اشتباه، اشتباهات سیاسی است.

در ارتباط با نمایندگان هم اشتباهات سیاسی را عرض می‌كنم. اگر نماینده‌ای مرتكب اعمالی شود در دوره بعد جلوی ورود او را می‌گیریم. من می‌خواهم بگویم در زمانی كه شورا نظری داده درست بوده است، ولی این كه بعد مرتكب جرایمی شود اجازه ورود به دوره بعد را نخواهد یافت.

مثلا اگر یك كاندیدای ریاست جمهوری خانه بزرگ یا حتی كاخ بخرد از نظر شورای نگهبان رد صلاحیت است یا خیر؟

ما در شورای نگهبان ممیز مالی و اقتصادی نیستیم. چیزی كه برای شورا مهم است این كه آن را از طرق نامشروع به دست نیاورده باشد، چون ممكن است یك ارثیه باشد. اگر ارثیه باشد، مشكلی برای تائید صلاحیتش نیست.

یكی از آن مباحث مبهم و پرچالش در جامعه ما، بحث تبلیغات زود هنگام انتخاباتی است. با این چه می‌شود كرد؟

این یكی از مسائلی است كه شورای نگهبان سازوكار مناسب اعم از قانون اجرایی و اداری برایش ندارد. قانون در بحث تبلیغات زود هنگام بسیار مبهم است، اما هر وقت از تبلیغات می‌گوید ناظر بر تبلیغاتی است كه پس از ثبت نام نامزدها و تائید آنها در فرصت یك یا دو هفته‌ای انتخابات مطرح می‌شود و به قبل از آن اشاره‌ای نكرده است. مثلاً آقای «الف» می‌گوید من نامزد ریاست جمهوری هستم. آیا شما این را تبلیغات حساب می‌كنید؟ برای ما هم روشن نیست. اگر عده‌ای گفتند ما كمپین حمایت از آقای «الف» را تشكیل داده‌ایم آیا اینها تبلیغات است؟ قانون هیچ توضیحی در این ارتباط نداده است و این سكوت قانون، یكی از مشكلاتی است كه ما داریم. اگر مصداق‌های عینی تبلیغات مثل عكس، پوستر و اینها باشد بله، ولی خارج از این را مردم از ما می‌پرسند كه برای خود ما هم روشن نیست.

خب راه‌حلش چیست؟

اول باید قانون اصلاح شود، یعنی باید تعیین كند تبلیغات یعنی چه، در چه زمانی باید انجام شود و مصادیق تبلیغات چیست.

آقای كدخدایی! آیا شورای نگهبان خودش را در عملكرد و ناكامی‌ها و پیروزی‌های مجالس نه گانه سهیم می‌داند یا خیر؟

ببینید به هر حال نظراتی كه شورای نگهبان می‌دهد، اهمیت دارد و اهمیتش از این نظر است كه برآیند آن مجلس در طول دوره با نمایندگانی كه تائید می‌كنیم، چه خواهد بود و قطعاً مردم می‌گویند شورای نگهبان این نمایندگان را تائید كرده است.

البته ما خیلی نمی‌توانیم دخالت كنیم. درحد همین معیاری كه قانونگذار برای ما تعیین كرده است، می‌توانیم. ما نمی‌توانیم تعیین كنیم نماینده «الف» یا «ب» بعد از ورود به مجلس كارآمد است، فعال است یا فقط حضور می‌زند. اینها را نمی‌توانیم ارزیابی كنیم. ما شرایط قوانین انتخابات را كافی نمی‌دانیم و نیازمند شرایطی عینی و ملموس هستیم. مباحث كلی به ما خیلی كمك نكرده است و قانون باید اصلاح شود یا در بحث‌های ریاست جمهوری، افرادی را كه شورای نگهبان تائید می‌كند ماحصل كار شورا بوده كه افراد به عنوان رئیس جمهور در آن مقام قرار گرفتند و این قطعاً یك بازخوردی از شورای نگهبان است.

بعضی‌ها می‌گویند فرآیند اجرایی و نظارتی انتخابات در كشور ما مقداری عوامانه است، یك كاسب محترم و معتمد و مومن. اینها خوب است، اما كافی نیست و با شرایط فعلی جامعه و تخصص‌های مورد نیاز مجلس و كشور همخوانی ندارد و خروجی لازم از دل این سازوكار قدیمی بیرون نمی‌آید. نظر شما در این خصوص چیست؟

اولا من دفاعی از مردم كنم كه از بسیاری از مردم كشورها نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی بلندنظرتر و حساس‌تر هستند و این یكی از نعمت‌های كشور ماست. در خیلی از كشورهای اروپایی می‌بینید برای مردم تفاوتی نمی‌كند چه كسی سر كار باشد، اما نكته دوم این كه ببینیم از این هیات‌های اجرایی چه می‌خواهیم، چه نگاهی داریم و می‌خواهند چه كاری انجام دهند. هیات‌های اجرایی در واقع می‌خواهند اعلام نظر اولیه نسبت به وساعت،عدالت و حسن شهرت فرد كنند و چون یك بحث سیاسی و اجتماعی است همین اندازه را هر كسی متوجه می‌شود، یعنی همان بقالی یا قصابی را كه می‌گویید مومن است، بهترین است.

آیا این به نظر شما كافی است؟

در درجه اول بله. بعد از آن بخش‌هایی است كه پنهان است. دستگاه‌هایی در قانون مكلف هستند اعلام نظر كنند. منابع چهار گانه‌ای كه در قانون آمده آن مباحث را پوشش می‌دهد كه از ابعاد دیگر هم نگاه شود، ولی این كه من در جامعه خودم، در محله خودم آیا حسن شهرت دارم را اتفاقاً آن قصاب و بقال محل می‌فهمند. در خیلی از نظام‌های پیشرفته دیگر همین مردم در مقام قضاوت در هیات منصفه بدون هیچ اطلاعات حقوقی قرار می‌گیرند.

البته این اشتباه است و ما نمی‌خواهیم آن را ملاك قرار دهیم، ولی این كه پیامبر اسلام در مسجد مردم را مورد مشورت قرار می‌دادند مگر ایشان به وحی الهی متصل نبودند، مگر مقام الهی نداشتند، ولی می‌آمدند برای امور جامعه با خود مردم مشورت می‌كردند، چون مردم باید در صحنه حضور داشته باشند و اگر این طور نباشد افرادی كه در جامعه زندگی می‌كنند آن حساسیت را نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی از دست می‌دهند و شما پشتیبانی آنها را از دست خواهید داد.

منظور من فراتر بود، یعنی سازوكاری وجود داشته باشد كه در آن نخبگان مستقیم تر و راحت تر ورود كنند و آیا شورای نگهبان با كانون انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، نخبگان حقوقی و سیاسی و با آسیب‌شناسان ارتباط مستقیم دارد؟

هر كدام از آقایان اعضا چه در حوزه، چه در دانشگاه سمت‌های علمی دارند و ارتباط برقرار است و اگر بخواهد ارتباط دیگری هم برقرار شود، امكان‌پذیر است و ما منعی نداریم و استقبال هم می‌كنیم. دوستان هم در روابط عمومی، در سامانه پاسخگویی و كسب نظرها فعالند. نظرات را به ما اعلام می‌كنند و ما حتماً از آنها استفاده خواهیم كرد.

یك پرسش متفاوت، بتازگی در سایت‌ها نوشته شده یكی از اعضای شورای نگهبان، عضو هیات مدیره سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهر تهران است. شما از این موضوع خبر داشتید؟

در حد خبری است كه مطرح شده و فكر نمی‌كنم صحت داشته باشد. به هر حال باید از ایشان سوال شود.

این مطلب در سایت رسمی شهرداری به عنوان عضو هیات مدیره مطرح شد.

من هم در حد همین نشریات اطلاع دارم. باید بپرسیم ببینیم چه بوده است. شاید تكذیب شد.

آیا سایر اعضای شورا شغل دیگری هم دارند؟

به مفهوم شغل، خیر ولی گاهی اوقات اعضای محترم شورای نگهبان ممكن است در جاهایی مورد مشاوره قرار گیرند و كارهای مشاوره‌ای از آنها خواسته شودو آنها هم نسبت به تعهدی كه به نظام دارند در چارچوب مقررات ممكن است كارهای مشاوره‌ای انجام دهند.

یعنی منعی برای كارهای مشاوره‌ای خارج از شورای نگهبان ندارند؟

فكر نمی‌كنم در زمینه مشاوره بحث یا منع خاصی باشد.

حقوق اعضای حقوقدان شورا چقدر تعیین شده است؟

حقوق و امتیازات شورای نگهبان طبق مصوبه‌ای كه اواسط دهه 60 تصویب شده همانند حقوق و امتیازات اعضای محترم مجلس است، ولی این برای زمانی بوده كه شورای نگهبان بودجه و درآمدی از مجلس می‌گرفت، اما الان بر اساس نظام جاری كشور است. مثلا اگر مسئولیت مدیریتی داشته باشند اضافه پرداخت مدیریتی به آنها تعلق می‌گیرد. حقوق بر حسب سابقه و سال‌های عضویت در شورا متفاوت است. این رقم بین 5/2 تا 3 میلیون تومان است.





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 27 شهریور 1397 07:13 ب.ظ

Regards, Fantastic stuff!
does cialis cause gout discount cialis tadalafil 20 mg cost of cialis per pill cialis per paypa cialis bula generic cialis generic cialis at the pharmacy cost of cialis per pill cialis taglich
چهارشنبه 14 شهریور 1397 12:31 ق.ظ

You mentioned it exceptionally well.
best canadian pharmacy canadianpharmacy canadian pharmacys drugs for sale on internet canadian online pharmacies legal drugs for sale usa canadian medications, liraglutide online canadian discount pharmacies canadian viagra canada online pharmacy
سه شنبه 13 شهریور 1397 06:44 ق.ظ

Regards! Plenty of info!

online pharmacy viagra is buying viagra online safe buy viagra canadian pharmacy get viagra online prescription buy brand viagra where can you buy viagra from purchase viagra online viagra mail order how to get a viagra prescription viagra professional
دوشنبه 12 شهریور 1397 10:55 ب.ظ

You mentioned this terrifically.
online cialis tadalafil generic viagra or cialis prezzo di cialis in bulgaria opinioni cialis generico cialis for sale south africa purchasing cialis on the internet only here cialis pills preis cialis 20mg schweiz import cialis
دوشنبه 12 شهریور 1397 05:03 ق.ظ

This is nicely put. .
cialis lowest price we like it safe cheap cialis cialis 20mg preis cf price cialis best cialis rckenschmerzen cialis billig opinioni cialis generico cialis 20 mg cost cialis online buy cialis
یکشنبه 11 شهریور 1397 02:54 ب.ظ

Very good posts. With thanks!
buy online cialis 5mg cialis for daily use comprar cialis navarr cialis coupons printable cialis canadian drugs cialis online holland cialis patentablauf in deutschland cialis coupons side effects for cialis click here cialis daily uk
سه شنبه 23 مرداد 1397 04:36 ق.ظ

Regards! Awesome stuff.
buy viagra from uk price for viagra viagra for men buy cheap viagra online without prescription where can i buy a viagra buy pfizer viagra online cheap viagra online usa viagra buy viagra in malaysia where to buy viagra cheap
دوشنبه 7 خرداد 1397 06:05 ق.ظ

Truly tons of excellent facts.
cialis in sconto pastillas cialis y alcoho cialis online holland 200 cialis coupon callus cialis sale online cialis qualitat cialis soft tabs for sale cialis generico in farmacia cialis generico in farmacia
جمعه 7 اردیبهشت 1397 09:23 ب.ظ

Amazing information. Appreciate it!
cialis qualitat cialis free trial cialis kaufen cialis flussig pastillas cialis y alcoho cialis pas cher paris cialis from canada cialis for bph cialis kaufen bankberweisung comprar cialis navarr
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 10:32 ق.ظ

Wow quite a lot of amazing data!
purchase of viagra ordering viagra online buy viagra buy generic viagra without prescription order viagra buy cheap viagra viagra price uk buy viagra 25mg what is viagra viagra where to buy
شنبه 18 فروردین 1397 02:45 ق.ظ

Effectively spoken certainly! !
import cialis warnings for cialis venta de cialis canada online prescriptions cialis cialis authentique suisse cialis 5mg cialis lowest price can i take cialis and ecstasy buy cheap cialis in uk cialis farmacias guadalajara
دوشنبه 28 اسفند 1396 06:22 ق.ظ

Fantastic info, Thank you.
estudios de cialis genricos order a sample of cialis cialis rezeptfrei sterreich how much does a cialis cost cialis daily new zealand cialis online napol cialis bula warnings for cialis buying cialis overnight interactions for cialis
جمعه 17 آذر 1396 11:31 ق.ظ
Hi there would you mind stating which blog platform you're using?
I'm planning to start my own blog soon but I'm having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

The reason I ask is because your design and style seems different then most
blogs and I'm looking for something unique.
P.S Apologies for getting off-topic but I had
to ask!
دوشنبه 27 شهریور 1396 11:51 ب.ظ
A person essentially assist to make critically articles I might state.
That is the very first time I frequented your website page and to this point?
I surprised with the research you made to make this particular post incredible.

Great task!
یکشنبه 26 شهریور 1396 06:55 ب.ظ
I like the valuable information you provide in your articles.
I will bookmark your blog and check again here frequently.
I am quite sure I will learn plenty of new stuff right here!
Good luck for the next!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 05:50 ب.ظ
With havin so much content and articles do you ever run into any
problems of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of unique content I've either authored myself
or outsourced but it looks like a lot of it
is popping it up all over the web without my authorization.
Do you know any ways to help reduce content from being stolen? I'd genuinely appreciate it.
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:16 ب.ظ
Good information. Lucky me I came across your website
by accident (stumbleupon). I've book-marked it for later!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


وبلاگ حقوقی اعتدال
درباره وبلاگ

با سلام
هدف از ایجاد این وبلاگ،کمک به پیشبرد مباحث حقوقی و کمک به حل مشکلات جامعه امروزی ایران است.
شماره جهت مشاوره حقوقی رایگان
09372335214
ارتباطبامدیر
saeedmaadikhah@yahoo.com

مدیر وبلاگ : انجمن علمی حقوق
مطالب اخیر
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :